Emocijas un automašīnas vadīšana

Miers vadot automašīnu, ir viena no vērtīgākajām vadītāja īpašībām, kura ir jāiemācās ikvienam autovadītājam. Sanervozējies, nobijies, psihojošs automašīnas vadītājs, ir garantija tam, ka uz ceļa radīsies saspringtas, problemātiskas situācijas. Lai, nebojātu garastāvokli sev un citiem autovadītājiem, atvieglotu sev braukšanu un neradītu avārijas situācijas, ir svarīgi iemācīties saglabāt dvēseles līdzsvaru, kontrolēt emocijas. Tam ir jākļūst par ieradumu.

Pirms, mēs sāksim runāt par līdzsvara saglabāšanu, apskatīsim tos emocionālos stāvokļus, kuros vadītāji atrodas ļoti bieži. Ja mums izdosies saprast nemiera cēloņus, cīnīties ar tiem, uzreiz kļūs vieglāk.

Es steidzos, man vajag braukt ātrāk nekā citiem.

Runāsim atklāti – pārgalvība uz ceļa, tā ir labprātīga avārijas riska uzņemšanās. Neskatoties uz to, kādi jums šobrīd ir iemesli vai attaisnojumi jūsu ātrajai braukšanai, bet ja jūsu automašīnas vadīšana iziet ārpus saprāta robežām, kaut vai tikai mazliet, tad tieši jūs būsiet vainīgs, ja nu gadījumā kaut kas notiks, pat ja tās būs tikai traumas, nāves gadījumus, tādas situācijās pat negribas pieminēt. Tātad, kāds bija iemesls jūsu ātrajai braukšanai? Vai tas ir svarīgāks par cilvēku dzīvībām? Vai jūsu iemesls ir tā vērts lai jūs riskētu gan ar savu, gan ar svešām dzīvībām? Vai jūs esat padomājis par tiem cilvēkiem, kuri jūs gaida mājās? Svarīga tikšanās, bailes būt atlaistam no darba – apstādiniet paniku, padomājiet ar skaidru prātu, vai tas ir tas, kas jūs tik ļoti uztrauc un vai to var salīdzināt ar jautājumu par cilvēku dzīvībām? Ja jums tagad blakus sēdētu jūsu instruktors, vai viņš atzinīgi novērtētu jūsu manevrus?
Šodien esmu nervozs, dusmīgs, vajag uz ceļa papsihot un kādam “iegriezt”!

Šo situāciju komentēt ir grūti. Ja, jūs līdzīgu problēmu saskatījāt sevī un nevarat to kontrolēt, tad labākais risinājums uz kādu brīdi varētu būt autovadītāja tiesību nolikšana uz plaukta un vēršanās pie psihologa, pēc palīdzības. Ja jūs līdzīgu problēmu esat pamanājis citiem vadītājiem, bet jūs to noteikti esat pamanījis, tad jūs nekādi nevarat iespaidot vai mainīt situāciju. Pats svarīgākais tādā situācijā ir saglabāt emocionālo mieru, jo “inficēties” no tādiem vadītājiem ir ļoti viegli, pat pats nepamanīsiet, kā būsiet jau “izsists” no līdzsvara. Bet ja ļoti gribas sodīt bezkaunīgo braucēju, tad izmantojiet videoreģistratoru. Spilgtākos ierakstus varat izmantot pēc saviem ieskatiem: noskatīties kopā ar draugiem, izvietot internetā vai aizsūtīt ceļu policijai.

Pie šīs sadaļas pieder arī domas, ja viņš man tā izdarīja, tad man ir jāatbild ar to pašu. Tie ir tie paši vēži, tikai citā kulē.

Vēl varam pieminēt iesācēju kļūdas, ka “gan jau paspēšu un tikšu garām”, kaut gan to bieži varam novērot arī tiem vadītājiem, kuri jau brauc pie stūres vairākus gadu desmitus. Braucot pie stūres, iesācējiem, kādreiz gadās panikas lēkme, kuras laikā viņi pat aizmirst, kur atrodas bremžu pedālis, jo bailes ir dabiska reakcija uz nezināmu situāciju, kura ātri mainās. Tādā stāvoklī vadītājs nevar koncentrēties, pieņemt adekvātus lēmumus. Ja jūs braucat pie stūres, jūs paniku nedrīkstat laist sev tuvumā!

Atcerieties, pašu galveno: jūsu automašīnai ir bremzes! Atcerieties to vienmēr un visur! Neļaujiet savai apziņai aizmirst šo faktu! Jūs varat nobremzēt jebkurā momentā! Tikai to darīt vajag laicīgi un pirms tam vēlams pamācīties.

Kontrolējiet savas emocijas un savus lēmumus. Tas nozīmē, kamēr jūs esat pie stūres, jums ir jāsaglabā 100% miers, neskatoties ne uz ko. Jūs braucat uz turieni, uz kurieni jums vajag un nepārkāpjat noteikumus. Jūs nedrīkst satraukt tas, ka priekšā braucošās mašīnas neievēro ceļu satiksmes noteikumus un džips aizmugurē signalizē, lai jūs braucat ātrāk.
Parūpējieties par savu drošību – izslēdziet telefonu, nesmēķējiet, nedzeriet, neēdiet, izslēdziet radio, ja jums ir slikta redze, tad vienmēr līdzi ir jābūt brillēm vai kontaktlēcām.
Sēdieties pie stūres mierīgs, ja jums nav pieredzes un ja jūs jau no paša rīta jūtat, ka esat stresā un jūtaties “uzvilkts”, tad tajā dienā, labāk ir atturēties no braukšanas. Palūdziet, lai jūs kāds aizved tur, kur jums ir nepieciešams vai arī dodieties uz turieni ar sabiedrisko transportu. Lai iemācītos saglabāt mieru var izpildīt elpošanas vingrinājumus.